Professionele 3D-modelleringsopleidingen gericht op 3D-printing
Fusion 360, ZBrush en Blender – op locatie, met experts.
Bij 3DTECHLAB zetten we onze knowhow in om professionals, artiesten, ontwerpers en technici te helpen 3D-modellering onder de knie te krijgen – specifiek met het oog op 3D-printing.
Onze praktijkgerichte opleidingen op locatie zijn 100% afgestemd op 3D-printen en combineren duidelijke didactiek, intensieve praktijk en concrete cases uit het werkveld.
Waarom kiezen voor een opleiding op locatie?
- Persoonlijke begeleiding gedurende de hele week
- Rechtstreeks contact en uitwisseling met experts uit het vakgebied
- Oefeningen op basis van echte projectcases
- Inclusief computer, softwarelicenties en 3D-prints
- Toegang tot ons atelier en machinepark tijdens de opleiding
- Networking en een stimulerende leeromgeving
Beschikbare opleidingen
OPLEIDING AUTODESK FUSION 360 – BASISMODULE (gericht op 3D-printing)
Dag 1: Introductie & eerste stappen
Verkenning van de interface en werkruimtes
Instellingen voor 3D-printing (eenheden, toleranties, bestandsformaten)
Navigeren in de 3D-ruimte
2D-schetsen (Sketch): teken- en constraintegereedschap
Oefeningen: eenvoudige schetsen maken (kubus, houder, sokkel)
Dag 2: Volumes & basisbewerkingen
Extruderen, roteren, gaten maken, afschuinen, afronden
Werken met de bewerkingsgeschiedenis
Eenvoudige parametrische wijzigingen
Oefeningen: eenvoudige mechanische onderdelen modelleren (behuizing, afstandshouder)
Dag 3: Assemblages & componenten
Interne en externe componenten aanmaken
Basis assemblageconstraints
Projectstructuur beheren
STL / OBJ exporteren voor 3D-printing
Oefening: een printbaar object met meerdere onderdelen modelleren
Dag 4: Geavanceerde basisfuncties
Shells, spiegelen, patronen en herhalingen
Werken met aangepaste vlakken en referenties
Introductie in schroefdraad en klik-/passingsverbindingen
Voorbereiding op 3D-print: oriëntering, supports, export
Dag 5: Eindproject & praktijk
Persoonlijk project: een functioneel of decoratief object modelleren
Begeleiding door de trainer bij eventuele moeilijkheden
STL-bestanden voorbereiden en controle op printbaarheid
Mogelijkheid tot testprint op locatie
Evaluatie, persoonlijke tips en feedback
Doelstelling
De basisprincipes van Fusion 360 beheersen om eenvoudige onderdelen te modelleren die klaar zijn voor 3D-printing.@
Organisatie & praktijk
🗓️ Duur: 5 dagen (maandag tot vrijdag)
🕘 Uren: 9u – 17u
📍 Locatie: Atelier van 3DTECHLAB in Gembloux, België
🎒 Inbegrepen: PC, softwarelicenties, testprints, syllabus, lunch en koffie 😉

OPLEIDING AUTODESK FUSION 360 – GEVORDERDE MODULE
Dag 1: Geavanceerde parametrische aanpak
Herhaling van ontwerpgeschiedenis en constraints
Uitgebreide parametrische modellering: formules, variabelen, tabellen
Aanmaken van een dynamisch en aanpasbaar sjabloon
Workshops: configureerbaar onderdeel met aanpasbare opties
Complexe modelleertechnieken
Geavanceerde functies: sweep, loft, complexe doorsnijdingen
Gebruik van oppervlakken en verbindingen tussen onderdelen
Snij- en splitsfuncties voor bodies
Case study: modelleren van een technisch organisch gevormd onderdeel
Dag 3: Complexe assemblages
Aanmaak van hiërarchische assemblages (meerdere niveaus)
Beweging en animatie van componenten
Eenvoudige simulaties: speling, tolerantie, inbouwruimte
Oefening: printbaar scharnierend object
Dag 4: Optimalisatie & printvoorbereiding
Interne structuren ontwerpen (hol, honingraat, enz.)
Opsplitsing van onderdelen voor XXL-printing of multipart
Gaten, verbindingen, clips: ontwerpen zonder lijm
Voorbereiding en export voor 3D-print: oriëntatie, support, toleranties, mesh-analyse
Dag 5: Eindproject & expertise
Complex project onder begeleiding: productontwerp (houder, mechanisme, beweegbaar beeldhouwwerk...)
Praktische tips van de trainer rond functioneel ontwerpen
Export + testsnede of testprint
Eindbeoordeling, persoonlijke feedback & certificaat
Doelstelling
Verdieping van parametrische functies, ontwerp van complexe assemblages en geavanceerde voorbereiding voor 3D-printing.
Organisatie & praktijk
🗓️ Duur: 5 dagen (maandag tot vrijdag)
🕘 Uren: 9u – 17u
📍 Locatie: Atelier van 3DTECHLAB in Gembloux, België
🎒 Inbegrepen: PC, softwarelicenties, testprints, syllabus, lunch en koffie 😉

OPLEIDING ZBRUSH – BASISMODULE (gericht op 3D-printing)
Dag 1: Introductie & basisprincipes
Verkenning van de interface (menu’s, navigatie, sneltoetsen)
Basisbegrippen: Dynamesh, subdivisies, symmetrie
De logica van digitaal beeldhouwen begrijpen (vs CAD-modellering)
Kennismaking met de belangrijkste brushes
Oefening: beeldhouwen van een steen, een bot, een eenvoudige vorm
Dag 2: Volume opbouwen
Sculpten van een basisvolume (dierlijk of humanoïde)
Werken aan verhoudingen, Dynamesh & resolutie
Invoegen van SubTools
Gebruik van brushes: gladstrijken, uithollen, opblazen
Oefening: stylized mini-buste maken
Dag 3: Details & expressie
Inleiding tot topologie en maskers
Toevoegen van plooien, texturen, patronen, aders…
Symmetrie- en radiale technieken
Oefening: decoratief of organisch object sculpten (mascotte, wezen...)
Dag 4: Model klaarmaken voor 3D-print
Opruimen van het model (gaten, artefacten)
Controle van de mesh (minimale dikte, oriëntatie, samenvoeging)
Eenvoudige booleaanse tools voor snijden of splitsen
Exporteren naar schone STL of OBJ
Oefening: sculpt + opschonen van een printklaar object
Dag 5: Eindproject & persoonlijke begeleiding
Vrij ontwerp van een persoonlijk object: buste, totem, medaillon, creatuur…
Persoonlijke coaching
Controle van de mesh, definitieve export
Uitwisseling over professionele workflows en persoonlijke tips
Doelstelling
De basis van ZBrush onder de knie krijgen om efficiënt 3D-printbare objecten te kunnen beeldhouwen.
Organisatie & praktijk
🗓️ Duur: 5 dagen (maandag tot vrijdag)
🕘 Uren: 9u – 17u
📍 Locatie: Atelier van 3DTECHLAB in Gembloux, België
🎒 Inbegrepen: PC, softwarelicenties, testprints, syllabus, lunch en koffie 😉

OPLEIDING ZBRUSH – GEVORDERDE MODULE (gericht op 3D-printing)
Dag 1: Professionele workflows & geavanceerd sculpten
Analyse van workflows per objecttype (personage, figurine, decoratief object, orgaan, enz.)
Geavanceerd gebruik van Dynamesh, ZRemesher en Sculptris Pro
Nauwkeurige controle van volume en polygoonverdeling
Oefening: buste met expressie + accessoires sculpten
Dag 2: Detail & high-res afwerking
Secundaire details (plooien, fijne texturen, poriën, huid, leder…)
Gepersonaliseerde alphas en geavanceerde brushes
Beheer van complexe SubTools (gestapelde of onafhankelijke onderdelen)
Oefening: realistisch getextureerd decoratief accessoire maken
Dag 3: Hard surface & snijtechnieken
Hard surface sculpttechnieken: Trim, Polish, Clip brushes
Dynamische booleans: samenvoegen, aftrekken, splitsen
Ontwerpen van complexe mechanische of gestileerde vormen
Oefening: helm, pantser of mechanisch object modelleren
Dag 4: Voorbereiding op complexe 3D-print
Optimalisatie van de mesh voor printen
Opsplitsing in meerdere delen (in ZBrush of MeshMixer)
Beheer van oriëntatie, supports en vergrendelingen
Toevoegen van pennen, holtes, ontluchtingsgaten, enz.
Oefening: een figurine in meerdere printbare delen splitsen
Dag 5: Eindproject & coaching
Vrij complex project: technische of artistieke sculptuur
Toepassing van geleerde tools: sculpting, retopologie, export
Individuele begeleiding & correcties
Definitieve export + voorbeeld slicing voor print
Feedback, evaluatie en persoonlijke tips
Doelstelling
Complexe modellen kunnen sculpten, de topologie nauwkeurig beheren en 100% schone bestanden voorbereiden voor professionele 3D-printing.
Organisatie & praktijk
🗓️ Duur: 5 dagen (maandag tot vrijdag)
🕘 Uren: 9u – 17u
📍 Locatie: Atelier van 3DTECHLAB in Gembloux, België
🎒 Inbegrepen: PC, softwarelicenties, testprints, syllabus, lunch en koffie 😉

OPLEIDING BLENDER – BASISMODULE (gericht op 3D-printing)
Dag 1: Introductie tot de interface & modelleren
Introductie tot Blender en de interface (3D-view, panelen, navigatie)
Selectie, transformatie (G, R, S), orthografische weergaven
Verschil tussen objecten, meshes en modifiers
Basisvormen hanteren: extrusie, schaal, subdivisie
Oefening: een eenvoudige technische vorm modelleren (bv. houder of behuizing)
Dag 2: Basis modelleringstechnieken & vormbeheer
Edit-modus vs Object-modus
Loop cuts, knife, bevel, inset, extrude region
Samenvoegen, verwijderen, bruggen, vertex-/edge-/face-tools
Simpele organische vormen creëren
Oefening: decoratief object modelleren (bv. vaas of lamp)
Dag 3: Intro tot modifiers en booleans
Nuttige modifiers voor 3D-printing: Solidify, Mirror, Subdivision
Booleans (union, difference, intersection)
Bestand organiseren: outliner, benamingen, lagen
Oefening: een scharnierend of in elkaar passend object maken
Dag 4: Model klaarmaken voor 3D-printing
Controle van schaal, oriëntatie, waterdichtheid (manifold)
Exporteren naar schone STL of OBJ (eenheden, triangulatie)
Introductie tot Mesh Analysis, Netfabb en eenvoudige reparaties
Oefening: decoratief object omzetten naar een printklaar bestand
Dag 5: Miniproject & samenvatting
Begeleide uitvoering van een persoonlijk miniproject
Overzicht van de 3D-printgerichte modelleermethodiek
Export, finale controle en slicing-analyse
Slicing- en nabewerkingstips
Q&A & didactische evaluatie
Doelstelling
De basis van Blender onder de knie krijgen om efficiënt 3D-printbare objecten te modelleren.
Organisatie & praktijk
🗓️ Duur: 5 dagen (maandag tot vrijdag)
🕘 Uren: 9u – 17u
📍 Locatie: Atelier van 3DTECHLAB in Gembloux, België
🎒 Inbegrepen: PC, softwarelicenties, testprints, syllabus, lunch en koffie 😉

OPLEIDING BLENDER – GEVORDERDE MODULE (gericht op 3D-printing)
Dag 1: Geavanceerde modellering & propere topologie
Beheer van nette topologie (edge flow, loops, poles)
Snelle retopologie voor 3D-print
Basis van Sculpt Mode: Dynatopo, Remesh, Grab, Smooth
Hard surface modellering: complexe bevels en bevel-workflow
Oefening: complexe behuizing of mechanisch onderdeel modelleren
Dag 2: Niet-destructieve modelleringstechnieken
Geavanceerd gebruik van modifiers: Array, Shrinkwrap, Curve, Displace
Logische modifier-stack & bestandsorganisatie
Parametrisch modelleren met modifiers
Oefening: herhalend object met variaties modelleren (bv. raster, masker, decoratieve structuur)
Dag 3: Modeloptimalisatie voor 3D-printing
Diktecontrole, toleranties, overhang-hoeken
Ontwerp van scharnierende of klikbare onderdelen
Beheer van symmetrie, hollowing en supports
Mesh-reparatie met Blender + Netfabb / Microsoft 3D Builder
Oefening: multi-part printbaar object modelleren
Dag 4: Sculpting, organische details & printbare texturen
Detail-sculpting (brushes, alphas, stencils)
Detailprojectie op low poly basismodel
Oppervlaktexturen omzetten in printbaar volume
Sculpturen omzetten naar printable mesh (decimation, remesh, reprojection)
Oefening: eenvoudig personage of gestileerd object maken
Dag 5: Volledig miniproject gericht op printen
Persoonlijk of klantgericht project (decorstuk, speelgoed, hulpmiddel, kunstobject)
Volledige workflow herhalen: modelleren → sculpten → optimaliseren → export
Voorbereiding voor slicing & technische controles
Persoonlijke feedback, verbeteradvies, Q&A
Doelstelling
Verfijnen van organische modellering, niet-destructieve technieken beheersen en complexe 3D-projecten printklaar voorbereiden.
Organisatie & praktijk
🗓️ Duur: 5 dagen (maandag tot vrijdag)
🕘 Uren: 9u – 17u
📍 Locatie: Atelier van 3DTECHLAB in Gembloux, België
🎒 Inbegrepen: PC, softwarelicenties, testprints, syllabus, lunch en koffie 😉
